Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 13 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Využití únikových her ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ
CACKOVÁ, Ivana
Diplomová práce se zabývá možností využití únikové hry ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ. Hlavním cílem práce je vytvoření tří výukových aktivit využívajících metodu únikové hry. Předkládaná práce je tvořena dvěma částmi, části teoretické a z ní vycházející části praktické. Teoretická část má za úkol vymezit únikovou hru jako formu didaktické hry a možnosti jejího využití ve výuce, zvláště pak ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ. Tato část věnuje pozornost také obecným informacím týkajících se únikové hry (jako je historie, druhy únikových her aj.). Praktická část obsahuje tři vytvořené aktivity využívající metodu únikové hry a jiných metod (např. questing, geocaching, QR kódy a metodu BYOD), jejich metodiku, realizaci a následnou reflexi.
Výukové aktivity pro druhý stupeň ZŠ na téma bažanta obecného
Lasáková, Tereza ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Tato práce se zabývá poznatky o bažantu obecném. Mapuje především vývoj názorů na bažanty mezi lety 1926-1960 a to díky periodikům z těchto let - Stráž myslivosti, která se později (v roce 1953) přejmenovala na Myslivost. Jednotlivé články z těchto časopisů jsou přehledně představeny. Jedná se o články zejména o chovu a lovu bažanta obecného, ale i o jeho zkoumání, jelikož bažant se v tomto období stal velmi žádaným druhem a autoři článků se snažili o jeho popularizaci a šíření v českých zemích. Tak se také stalo, od padesátých let jeho populace významně stoupala. Po změnách v zemědělství v 70. letech a s tím související změnou krajiny se však jeho počty začaly snižovat. Pro lepší přehlednost jsou hlavní trendy obsahu článků shrnuty v pětiletých obdobích a je vytvořeno kalendárium. Cílem praktické části bylo vypracovat aktivity pro žáky 2. stupně základních škol a nižších gymnázií, které přiblíží žákům bažanty z různých hledisek (např. z pohledu morfologického a ekologického) a zároveň budou rozvíjet přírodovědné myšlení. Jsou zde přiloženy celkem 3 pracovní listy, každý je jinak zaměřený. Jeden z nich podporuje badatelský přístup k výuce. Aktivity jsou různorodé, žáci při nich porovnávají vnější stavbu bažanta s jinými ptáky, pracují s fotografiemi, textem, ale i s nahrávkou nebo grafem. Tyto...
Didaktické uplatnění konceptu STEM ve výuce na 2. stupni ZŠ na příkladu praktické výuky
KIŠ, Dominik
Moderní doba se vyznačuje stále se měnícími podmínkami a je potřeba, aby na tyto změny reagovalo také vzdělávání formou nových vzdělávacích metod a konceptů. Tato diplomová práce se zabývá vzděláváním s využitím konceptu STEM v praktické výuce na základních školách. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na koncept STEM ve vzdělávání, jeho metodám, principům a dále je zde věnována pozornost reflexím a sebereflexi výuky z pohledu učitele i žáků. Praktická část obsahuje vytvořené výukové aktivity, ve kterých je realizován koncept STEM v rámci praktické výuky pro 2. stupeň základních škol. Hodnocení aktivit je provedeno reflexí od přihlížejících učitelů z praxe, žáků i od autora samotného. Součástí praktické části je podrobný pohled na učitelské schopnosti autora a jeho připravenost na budoucí roli v podobě učitele zeměpisu.
Digitální gramotnost v oboru Informatika
Pečenka, Jakub ; Vaňková, Petra (vedoucí práce) ; Leipert, Jiří (oponent)
Předmětem této diplomové práce je zkoumání digitální gramotnosti v oboru Informatika. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy digitální gramotnost, digitální kompetence a rámec digitálních kompetencí. Tyto rámce, které se používají pro podrobnější definování a hodnocení digitálních kompetencí, jsou následně analyzovány, popsány a navzájem porovnány. Poté je na základě vybraných zdrojů popsána digitální gramotnost současných českých pedagogů. Dále je popsána v současnosti probíhající revize rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, jež do rámcového vzdělávacího programu přidává kompetenci digitální a vzdělávací obor "Informační a komunikační technologie" nahrazuje novým vzdělávacím oborem "Informatika". Závěrem teoretické části jsou analyzovány dostupné podklady pro přípravu výuky Informatiky v souladu se zmíněnou revizí. V praktické části je navrženo patnáct výukových aktivit do hodin nové Informatiky pro různé třídy druhého stupně základních škol. Aktivity jsou rozděleny do čtyř kategorií zmíněných v revizi: "Data, informace a modelování", "Algoritmizace a programování", "Informační systémy" a "Digitální technologie". V následující kapitole je popsán a zhodnocen průběh osmi vybraných aktivit, které byly realizovány v hodinách informatiky šesté a sedmé třídy a v hodinách volitelné...
Výukové aktivity se zaměřením na globální rozvojové vzdělávání ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ
MACCECHINI, Tereza
Tématem diplomové práce je globální rozvojové vzdělávání ve výuce zeměpisu. Hlavním cílem práce je vypracování vlastního návrhu výukových aktivit zaměřených na globální rozvojové vzdělávání ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ. Předkládaná práce se skládá ze dvou částí, části teoretické a z ní vycházející části praktické. Teoretická část je primárně orientovaná na vymezení základní terminologie, představuje hlavní východiska, principy, cíle, témata a metody GRV. Dále se autorka věnuje významu a postavení GRV ve vybraných evropských zemích. Detailněji se zaměřuje na oblast vzdělávání v České republice a na hlavní kurikulární dokumenty. Praktická část práce obsahuje trojici výukových aktivit, zahrnující principy a tematiku GRV, prostřednictvím kterých jsou žáci seznamováni s vybranými globálními problémy současného světa. Jednotlivé aktivity jsou v úvodní části krátce představeny, následuje metodická struktura a případně i realizace aktivity v praxi.
Lidová hudba v tvorbě českých autorů
Melichárková, Alžběta ; Veverková, Jana (vedoucí práce) ; Hurníková, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se zabývá přítomností lidové hudby a kultury v díle čtyř českých autorů, Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů. V teoretické části jsou skladatelé postupně představeni, a to s důrazem na stěžejní momenty a vlivy, které následně formotvorně působily na jejich vztah k lidové hudbě. Vysvětleny jsou i historicko- společenské souvislosti nutné k pochopení této problematiky. Dále jsou zde společně s notovými ukázkami uvedeny skladby, které vykazují inspiraci lidovou hudbou nebo přímo její užití. V praktické části jsou některé z nich použity jako výchozí hudební materiál pro výukové aktivity. Tyto aktivity byly vytvořeny pro výuku hudební výchovy na druhém stupni základních škol. Využívají přístupnou lidovou hudbu jakožto prostředek k pochopení poslechově složitější vážné hudby. Veškeré aktivity jsou prověřeny pedagogickou praxí a jsou opatřeny popisem, cíli, metodickým komentářem a graficky zpracovanými materiály.
Výukové aktivity pro nižší a vyšší stupeň gymnázií na téma koroptve polní
Klapalová, Nora ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Ve své diplomové práci se zabývám tvorbou přehledného kalendária, které shrnuje základní informace o výskytu, chovu a odstřelu koroptve polní (Perdix perdix) v letech 1927 až 1960. Toto kalendárium vzniklo na základě rešerší archivních ročníků časopisu Stráž myslivosti, později Myslivost. Toto periodikum změnilo svůj název roku 1953. Rešerše začínají rokem 1927, kdy byla populace koroptve polní na území Československé republiky hojná, a pokračuje do roku 1960. Do této doby populace koroptví prošla řadou změn. Tou nejvýraznější byl značný pokles počtu jedinců. Prvním viníkem velkého úbytku koroptví byly kruté mrazy, které přišly v letech 1929 a pak také v letech 1940 a 1941. Od tohoto roku se myslivci snaží navyšovat počty koroptví uměle. Jednak chytáním a vypouštěním, nebo umělým odchovem koroptvích kuřátek. Na konci čtyřicátých let dochází k nárůstu populace na poloviční počet předválečného výskytu. V padesátých letech však populace koroptví opět klesá. Tento pokles zapříčiňuje především přeměna přirozené zemědělské krajiny na krajinu kulturní a rozvoj infrastruktury. Na základě kalendária jsem vytvořila celkem deset výukových aktivit. Konkrétně pět aktivit pro nižší stupeň gymnázia a pět aktivit pro vyšší stupeň gymnázia. Tyto aktivity obsahují práci s odborným textem, kalendáriem a grafy. Rovněž...
Alergeny ve výuce přírodopisu, biologie a chemie
Kaufmanová, Lucie ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Tématem diplomové práce jsou alergeny ve výuce přírodopisu, biologie a chemie. Předmětem a jejím cílem je zjistit jednak přítomnost alergenů ve vybraných třídách přírodovědných předmětů (přírodopisu, biologie, chemie), ale také míru uvědomování si problematiky alergií a alergenů ze stran pedagogů a žáků základních škol a gymnázií a dále porovnat, zda učitelé vybraných předmětů zohledňují při vytváření klimatu třídy alergenní žáky. Práce se skládá z části teoretické a praktické. První část shrnuje veškeré teoretické poznatky zahrnující téma alergií a alergenů. Zabývá se pojetím alergie z historického hlediska, charakterizuje obecně význam alergií a její spojitost s imunitním systémem, uvádí jednotlivé rizikové faktory ovlivňující vznik a rozvoj alergického onemocnění. Velká část teoretické části popisuje alergická onemocnění včetně jejich projevů, diagnostiky a následné léčby, dále uvádí jednotlivé druhy alergenů, které jsou klasifikovány podle jejich působení na organismus. V neposlední řadě se kapitola zabývá přítomností alergenů ve školním prostředí. Taktéž jsou v této části zpracovány pedagogické dokumenty - RVP a ŠVP závazné pro jednotlivé typy škol zaměřené na výuku přírodopisu, biologie a chemie se zařazením tématu alergií a alergenů do těchto předmětů. Velká část praktické části je věnována...
Filmové adaptace literárních děl ve výuce literatury na SŠ
Heflerová, Petra ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Diplomová práce Filmové adaptace literárních děl ve výuce literatury na SŠ se zabývá porovnáním filmu a literatury jako druhů umění, analýzou filmu a procesem adaptace literárního díla do filmové podoby. Jejím cílem je návrh výukových aktivit týkajících se novely a filmu Ostře sledované vlaky pro využití filmových adaptací ve výuce literatury. Při návrhu aktivit je postupováno od stanovení cíle. Ve výuce je možné se zaměřit na využití motivačního potenciálu filmu pro žáky, na srovnání původního literárního díla a jeho filmové adaptace, na samotný proces adaptace, využití filmu ke zprostředkování teoretických znalostí či kulturního a historického kontextu vzniku díla.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 13 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.